Strona główna > REKLAMA > W co urozmaicić dietę?

W co urozmaicić dietę?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Jesienią wiele osób zmaga się z osłabieniem organizmu oraz spadkiem odporności. Przeczytaj, jakie składniki warto włączyć wtedy do jadłospisu, aby cieszyć się zdrowiem i różnorodnymi posiłkami. 

Sezonowe warzywa i owoce 

Na spadek odporności jesienią wpływa wiele czynników. W tym okresie warunki pogodowe zaburzają działanie naturalnych barier ochronnych, a do tego dochodzi bardziej siedzący tryb życia, większy stres, a także obniżenie aktywności fizycznej. Ponadto dieta wielu osób jest w tym okresie uboższa o warzywa i owoce. Warto włączyć do codziennego jadłospisu składniki sezonowe, które cechują się wysoką wartością odżywczą. Jesienią są to zwłaszcza warzywa korzeniowe, takie jak marchew, buraki, pietruszka czy seler, ale warto zawrzeć w diecie także większą ilość cebuli, czosnku, ziemniaków, pomidorów czy papryki.

W okresie jesienno-zimowym nie należy zapomnieć również o produktach, które stanowią naturalne, bogate źródło witaminy C, która powoduje wzrost aktywności krwinek białych, czyli komórek układu odpornościowego. Warto zatem urozmaicić swoją dietę o owoce cytrusowe, warzywa, takie jak brokuły, kalafior czy brukselka, a także dodawać do posiłków nać pietruszki. W regularnym dostarczaniu kwasu askorbinowego do organizmu pomocne będą również łatwo przyswajalne witaminy liposomalne

Zdrowe przekąski 

Jesień to pora, kiedy łatwiej przybrać na wadze. Wieczory chętniej spędzamy w domu niż na świeżym powietrzu, a brzydka, zimna pogoda za oknem zniechęca do codziennych spacerów. W tym czasie większość osób doświadcza spadku serotoniny, która ma wpływ na nastrój, a także funkcjonowanie układu pokarmowego. Nie musisz rezygnować z ulubionego serialu, ale dla zdrowia i dobrej kondycji warto zastąpić słodycze i słone przekąski zdrowszymi zamiennikami. Zamiast sięgać po ulubione ciastka, wybierz sezonowe owoce, warzywa podawane z hummusem, bogate w błonnik sezamki czy orzechy. Dzięki temu unikniesz spożywania zbyt dużej ilości szkodliwego cukru i odkładania się niechcianej tkanki tłuszczowej. 

Suplementacja w okresie jesienno-zimowym

Na osłabienie działania układu odpornościowego może mieć wpływ nieodpowiednia dieta, brak aktywności fizycznej i stosownego odpoczynku, a także spadek poziomu witamin. Jesienią brak słońca przyczynia się do spadku witaminy D w organizmie, co może skutkować m.in. gorszym samopoczuciem, spadkiem nastroju czy nawet problemami ze snem. Ponadto jesienią i zimą u wielu osób nasilają się bóle stawów, co może być spowodowane niskimi temperaturami i gwałtownymi spadkami ciśnienia atmosferycznego, które następują przed deszczem czy burzą. Gdy choroby reumatyczne dają o sobie znać, warto spróbować rozruszać ból, stosować ciepłe okłady na bolące miejsca, a także wzbogacić dietę o ziołowe i kolagenowe suplementy na stawy, które zawierają substancje poprawiające ich funkcjonowanie i wspomagające regenerację. 

Fot.: Louis Hansel/unsplash.com

Mogą Ci się spodobać
Anna Hill/unsplash.com
Dieta pudełkowa a sport
Catering dietetyczny – rozwiązanie nie tylko dla zapracowanych
Inaugaracja Sezonu 2021/2022 A4®

Zostaw komentarz